Dainese légzsákos motoros ruha közútra is!

„A motorkerékpáros közúti balesetek 60%-a személygépkocsival való ütközésből származik. Ebből 54,3%-a útkereszteződésben történik és 72%-a városi övezetben következik be. Ilyenkor az emberi testen legsúlyosabban sérülő területek a fej után a mellkas, has és a hát.” A Dainese mindig törekszik a motorosok passzív biztonságának növelésére. A fenti külföldi statisztikából is látszik, hogy erre nagy szükség van. Az első tapasztalat az volt, hogy az idő fő szerepet játszik a városi balesetek bekövetkezésében. Ugyanis a légzsákok használhatatlanok, ha nem nyílnak ki 80ms-on belül.

A Dainese 2000-ben kezdte el fejleszteni a motoros légzsákos ruhát, a projekt neve D-Air. Több lehetőséggel is próbálkoztak, ám egyedülálló módon végül a GPS alapú érzékelést választották. Ahogy teltek az évek, úgy pontosodtak a szenzorok, javult az elektronika, vált gyorsabbá a légzsák kinyílása, illetve lett egyre kisebb és könnyebb a csomag. Rengeteg kutatást és tesztet követően 2006 dec. 19-én történt a bőrruhába szerelt légzsák első éles, húsvér emberrel történő bevetése. Tökéletes sikerrel. Ezen felbuzdulva 2007-ben a MotoGP valenciai fordulóján már versenyzők (Marco Simoncelli, Simone Grotzky, Michi Ranseder) is megkapták a speciális overállt.

A Dainese, felhasználva a tudást, amit a légzsákos versenyruha (D-AIR RACING) fejlesztése közben szerzett, létrehozta az utcai változatot, a D-AIR STREET-et is. Mindkét verzió belső légzsákot használ és mindkettő teljesen vezeték nélküli, tehát nincs fizikális kapcsolat a motorkerékpárral. A két rendszer közötti különbség azonban hatalmas. Amíg a verseny verzióban a rendszert beépítik az egyrészes bőrruha púpjába, az utcai verziónak két összetevője van. A légzsákot és tartozékait a dzsekibe, az egész rendszer mechanikáját pedig a motorkerékpárra szerelik. A D-air Street-hez tartozik egy esésérzékelő kijelző is, ami a motorkerékpár műszerfalához kapcsolódik. Ez minden információt jelez a vezetőnek, beleértve azt is, hogy a rendszer csatlakoztatva van-e, az akkumulátor fel van-e töltve, és amennyiben van, az utas légzsákjának információit is mutatja.

Dainese D-Air Street légzsákos ruházat

D-air Street-et arra tervezték, hogy a gerincprotektor mellett emelje a gerinc biztonságát, korlátozza a nyak mozgását, és hogy megvédje a has felső részét és a mellkast. Az egység automatikusan bekapcsol, amikor a gyújtást ad a vezető. Az aktiválás után az M-kit érzékeli a légzsákot és jelzi a kapcsolatot a vezetőnek a kijelzőn. A 12 literes légzsák egy duplex rádió-adóvevőn keresztül kommunikál a motorral, mely a szenzorok jelére 45 ezred másodperc alatt felfújódik. A rendszer ugyanúgy fog érzékelni egy 45 fokos ütközést, mint egy csúszást, úgy fejlesztették ki, hogy baj esetén megvédje annak viselőjét. A rengeteg tesztadatnak köszönhtően attól nem kell félni, hogy akkor is működésbe lép, ha csak eldőlünk a kedvencünkkel.

A Dainese utcai légzsákos ruha kétféle verzióban érhető el: külső mellény és gore-tex kabát. Mindkét ruha tartalmazza a légzsákrendszert és egy gerincprotektort is, továbbá a kabátból kivehető a váll és a könyökprotektor.

D-air Street mellény 40-60-as méretekben érhető el.

D-air Street Gore-tex kabát 44-60-as méretekben érhető el.

Az M-kit-et külön termékként árusítjuk, minden esetben külön kell megrendelni a ruha mellé. Enélkül nem lehet használni a légzsákos rendszert!

Dainese D-Air Street légzsákos kabát
Dainese D-Air Street légzsákos mellény

Dainese ruházattal kapcsolatban érdeklődj alábbi kollegáinknál:

Kun József
Tel.: +36 20 915 5524
E-mail cím: joe@karasna.hu

Galéria:
Dainese D-Air